Fundamenten van het schooleigen opvoedingsconcept
Docent: de heer Hein Van Renterghem
6 contacturen
Situering
Iedere opvoeding gebeurt vanuit een bepaald mensbeeld. Vanuit een personalistische visie analyseren we het ‘Opvoedingsconcept van het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen’, waardoor de 5 algemene Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in een breder kader gesitueerd worden. Hiermee wordt een basis geboden voor de opmaak van een schooleigen opvoedingsproject.
Doelstellingen
- De personalistische zienswijze op opvoeding en onderwijs als grondslag voor onze identiteit;
- De personalistische achtergronden in het Opvoedingsconcept en de Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs herkennen;
- Een hedendaagse invulling van de katholieke identiteit in onze scholen;
- Betekening als centraal concept voor een verantwoorde opvoedingspraxis.
Inhoud
- De personale invulling van persoonlijkheid-gedrag-situatie
- ‘Betekening’ als fundament voor identiteit en zingeving
- De Vlaamse samenleving en het katholiek onderwijs aan het begin van de 21ste eeuw
- De visie op de mens en de wereld, het kind en de school volgens het opvoedingsconcept van het katholiek basisonderwijs
- De 12 grondwaarden van het katholiek basisonderwijs
- Concrete aanwijzingen i.v.m. de opmaak van een schooleigen opvoedingsproject a.d.h.v. de 5 opdrachten
Didactische werkvormen
De leerinhouden worden aangebracht aan de hand van een powerpointpresentatie. De hand-outs worden ter beschikking gesteld.
Er is een syllabus voorzien met uitgebreide teksten.
Iedere deelnemer ontvangt de brochure ‘Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs’ (VVKBaO, 2000).